Fiica mea este in clasa I. A terminat de invatat alfabetul. Au ajuns la w,q si y si gata! Abecedarul s-a terminat. Am participat ieri la o sedinta cu parintii, care avea ca scop declarat evaluarea copilului la finalul clasei I si planuri pentru Serbarea abecedarului si vacanta. Pentru ca eu cred ca parcurgerea clasei I este unul dintre cele mai serioase etape din viata de scolar si pentru ca cred in ideea ca felul in care incepi este in masura sa defineasca evolutia mai departe cred ca merita sa va povestec cate ceva despre sedinta cu parintii.
Parintii copiilor de clasa I sunt impartiti in doua categori: cei pragmatici si cei idealisti. Eu sunt parinte pragmatic. Pentru asta i-am spus invatatoarei ca in ceea ce ma priveste nota care m-a bucurat cel mai tare, nota trecuta in carnetul de note, este un B la sport. Si i-am mai spus ca in lunga serie de FB-uri primite de fiica-mea la matematica romana si engleza, la cunoasterea mediului si la abilitati practice mi-as fi dorit sa se strecoare si cativa de B, poate si un S (de la suficient), pentru ca in felul acesta copilul afla, in clasa, ca ceea ce conteaza este valoarea adevarata.
I-am mai spus invatatoarei ca degeaba ii spun eu copilei ca dictarea este doar buna, si nu foarte buna, si degeaba ii spun eu ca daca nu repeta nu o sa stie, si daca nu intreaba nu o sa afle, atata vreme cat la scoala (chiar si in clasa I), indiferent de performanta, calificativul primit este FB!
6 lucruri rele pe care le invata copilul la scoala
La intrebarea cum ii invatam ca rezultatele bune sunt optinute doar in urma unui efort pe masura, invatatoarea mi-a spus ca cei mici trebuie incurajati si stimulati. Nu a putut sa-mi raspunda la intrebarea cum anume ii incurajam, daca nu le aratam ce este valoarea si ca stim sa pretuim si sa rasplatim valoarea. Catre ce sa-i incurajam daca nu le aratam ca, noi adultii, stim sa diferentiem cu obiectivitate o lucrare buna de una proasta? Ce fel de caractere modeleaza scoala, daca cel mic primeste FB indiferent de cat de multa atentie a dat temelor pentru acasa, indiferent cat de corect si ingrijit a scris in lucrarea de la ora de romana sau matematica? Ce satisfactie mai poate avea un elev, care dupa ce isi face temele cu sarguinta, primeste acelasi FB ca si colegul de banca care a scris urat, cu greseli si fara interes. Si cum ii explic fiicei mele ca eu nu sunt rea atunci cand rup o foaie din caiet?
Copiii fara etichete
Ce m-a uimit cel mai tare nu a fost raspunsul standard al invatatoarei, ci atitudinea majoritatii parintilor care au spus in cor ca: "Da! Copilul trebuie incurajat!". Intrebarea mea vehementa: "Ce incurajam, daca nu am taxat niciodata mediocritatea si daca valoarea nu este o notiune transmisa practic, prin note diferentiate copilului de clasa I?", a ramas fara rapuns.
M-a intristat foarte tare faptul ca grupul parintilor care au sustinut ca politica lui FB pe linie este cea corecta, era mult mai mare decat grupul celor care au subscris la cele spuse de mine. Ne-am privit, ne-am zambit si toti am tacut, pentru ca era evident ca prea multe comentarii nu mai erau de facut.
Am plecat de la o sedinta plictisitoare si frustranta cu cateva concluzii:
- scoala este ceea ce face parintele cu copilul acasa;
- mediocritatea este politica de stat, iar performanta este un pacat care trebuie inabusit in fasa;
- comunicarea reala intre parinte si invataor este o utopie;
- comunicarea reala intre parinii copiilor din clasele primare este imposibila, iar grupurile care isi disputa gratiile invatatoarei sunt si vor ramane in conflict.
Epilogul povestii a fost o discutie simpla cu fiica-mea:
- Mi-a spus doamna ca nu prea mai esti atenta la ore? Te-ai plictisit? Ai obosit?
- M-am plictisit!
- De ce?
- Pai de la inceputul anului ne tot repeta acelasi si acelasi lucru, pune aceleasi intrebari, ne spune aceleasi povesti....
Un sfat pentru parintii:
Comisia metodologica din fiecare scoala face, la finalul anului scolar, un clasament al claselor paralele. Nu este un document public, dar partintii care vor sa stie unde se afla, ca nivel, clasa copilului lor, in raport cu celelalte clase paralele, pot afla de la directorul scolii.