Sa intelegem cuvantul “boacana”. Avem destul de des tendinta de a numi prostioara un lucru care nu este, din partea copilului, decat o simpla experienta nefericita.
De fapt, la aceasta varsta, micutul tatoneaza, neavand experienta adultului. El incearca si iar incearca pana cand va reusi singur si asta in ciuda interdictiilor dumneavoastra.
Amintiti-va ca el nu stie de ce una sau alta dintre actiunile sale poate fi periculoasa pentru el, nici care sunt consecintele pe care le va antrena, inainte de a vedea cu ochii lui. Daca ii spuneti sa nu atinga usa deoarece risca sa-si prinda degetele si acest lucru nu i s-a intamplat niciodata, cum ar putea sa isi aminteasca si deci, sa se gandeasca la ceea ce s-ar putea intampla atunci?
Micutul traieste momentul prezent, sub impulsurile sale. El este dornic sa vada ce se intampla daca impinge usa, acolo, in momentul acela. El nu stie ca isi poate face rau si nu intelege de ce deodata incepeti sa tipati la el.
Cu cat copilul va vede facand anumite lucruri, acestea ii plac si doreste sa faca la fel ca dumneavoastra, sa va ajute. Dar gesturile sale nu sunt inca atat de bine coordonate ca ale dumneavoastra si aceasta poate sfarsi adesea rau.
Vine si momentul in care copilul vrea sa va faca un cadou, pentru a va face o bucurie. Sa luam un exemplu simplu. Copilul va vazut smulgand hartia de pe peretele din bucatarie (trebuia schimbata, era murdara), el poate chiar v-a ajutat. Imediat ii va veni ideea sa va ajute inca si va smulge hartia din camera sa. Cum poate el sa inteleaga diferenta si motivul pentru care va enervati?
Un alt exemplu: atunci cand deseneaza pe o foaie de hartie si sunteti incantata. Mai ales cand vi-l aduce si vi-l ofera. Este atat de micut. Dar acum, el doreste sa va bucure si mai mult, oferindu-va un desen si mai mare si mazgaleste pe peretele de la intrare. Va enervati imediat. Si acum: neintelegere din partea copilului dumneavoastra.
Copilul nu stie inca sa discearna ceea ce poate sa faca de ceea ce nu poate. El trebuie sa aprofundeze inca propria sa experienta si sa integreze “regulile”. Doar repetitia ii va fi benefica.
Nu uitati ca inca actioneaza prin imitatie. Copilul are nevoie sa reproduca ceea ce faceti dumneavoastra. El isi musca sora mai mica, dumneavoastra il muscati pentru a-i arata ca acest lucru face rau. Trebuie sa fiti coerent. Daca ii spuneti sa nu muste, nu faceti acest lucru. Daca nu, cu siguranta copilul dumneavoastra va incepe iar.
Articole relationate
Accident rutier în care a fost implicat un microbuz școlar. Cel puțin un copil a fost rănit
În județul Caraş Severin, un microbuz şcolar a fost implicat într-un accident rutier. Un copil de 12 ani şi o femeie au fost răniţi.
Copilul meu și-a perforat gingia cu furculița. Ce este de făcut?
Accidentele minore, precum rănile provocate de furculiță în timpul mesei, sunt destul de comune în rândul copiilor, mai ales atunci când aceștia abia învață să...
Cum să transformi ouăle de Paște într-o lecție de învățare pentru copii: activități creative și experimente științifice
După sărbătorile de Paște, ouăle colorate pot deveni mai mult decât simple decorațiuni. Acestea pot fi transformate în instrumente educative captivante pentru...
Comentarii facebook
Comentarii
Trimite un comentariu