Se spune ca lauda este cel mai bun stimul pentru copil, si pana la un punct asa si este. Lauda parintilor incurajeza, mobilizeaza si il indeamna pe copil la noi rezultate bune si foarte bune.
Dar lauda este un instrument care trebuie folosit cu atentie, in functie de personalitatea copilului, de rezultate si de obiectivele pe care le au in vedere parintii si copii. In plus, dupa ce au fost analizate mecanismele fine ale psihologiei copilului si ale scolarului, s-a putut afirma cu certitudine ca uneori lauda face mai mult rau decat bine, daca nu este folosita corect.
Un exemplu: copilul primeste o nota foarte buna la scoala, iar in temeiul instinctelor parintesti acestia lauda rezultate: "Esti uimitor! Te-ai descurcat incredibil de bine la acest test". Aparent o lauda sincera, in fapt o sabotare a increderii in sine a copilului. Copilul o sa-si perceapa performanta ca fiind un eveniment, o situatie rara, exceptionala, greu sau imposibil de repetat.
Rezultatele bune nu trebuie niciodata apreciate de parinti cu superlative si nici in termeni limita. "Cel mai bine", "Mai bine ca niciodata", "Cu totul exceptional", sunt formule neinspirate. Studiul a dovedit ca acest gen de laude, numite "laude umflate" ii ranesc pe copii.
Lauda este esentiala si fundamental necesara in sustinerea evolutiei unui copil, din primele luni de viata pana la maturitate. Trebuie sa recunoastem ca si noi, oamenii in toata firea, avem nevoie de laude si absenta lor aduce un anume soi de inconfort si nesiguranta. Cu atat mai mult este adevarat in cazul copiilor. Dar lauda trebuie gestionata cu atentie si intelepciune pentru a-si atinge scopul.
Incurajarea si lauda exagerata este de fiecare data periculoasa pentru copil, acesta intelegand ca a atins o limita, un plafon pe care nu-l mai poate repeta sau care o sa fie greu de atins din nou. Cele mai indicate formule de lauda si apreciere la adresa copilului si a performantelor sale este concentrarea pe efortul despus, nu pe rezultat, iar lauda trebuie orientata catre realizare, fara aprecierei la adresa copilului. Nu-i spui: "Esti un artist exceptional!", ci "Desenul tau este exceptional!", nu-i spui "Esti un geniu la matematica!" ci "Este o lucrare excelenta la matematica!". In felul acesta, in viitor, daca o sa faca un desen mai putin inspirat sau o sa ia o nota mai mica la un test la matematica o sa inteleaga ca acel moment a fost unul mai slab, in conditiile in care talentul la desen sau abilitatile la matematica este mai departe o sursa de rezultate si performanta.
Si repeta-i copilului tau, in continuarea fiecarei laude meritate ca performata este laudabila, dar ca obiectivul lui trebuie sa fie acelea de a repeta reusita.
Citeste si:
Cum dezvolti increderea in sine
De la incredere in sine la intelegere fata de sine