Sari la conținut

Hai la joaca, afara!

Ganditi-va la cele mai frumoase momente din copilaria voastra. Unde erati cu adevarat fericiti? Sunt mari sanse ca amintirile cele mai frumoase sa fie legate de momentul in care v-ati catarat in copacul de langa casa, de cel in care ati pescuit pentru prima data sau la jocul de-a v-ati ascunselea cu copiii vecinilor.

Intrebati-i pe copiii vostri, astazi, care sunt cele mai frumoase momente ale lor si, cu siguranta, raspunsurile pe care le veti primi vor fi diferite. Deja multi dintre copiii prescolari pot sa justifice preferinta lor pentru jocul in interior cu argumentul tehnologiei pe care o au la dispozitie in acest spatiu.

Ca parinti si educatori recunoastem aceasta privare a contactului cu natura in modul in care ne crestem copiii?
Raspunsul este diferit si depinde foarte mult de valorile in care credem intr-o lume in care, copiii nu se mai joaca liberi afara, cu vecinii sau in spatele blocului – fara sa fie supravegheati de un adult, ca acum 40 de ani, cand construirea unei casute in copaci sau strangerea insectelor sau a florilor pentru insectar respectiv ierbar, sunt activitati pe cale de disparitie.

Ce se intampla in momentul in care copiii petrec atat de putin timp in natura? Despre ce efecte poate fi vorba? Autorul american Richard Louv, in lucrarea Last Children in the Woods: Saving our Children from nature deficit disorder, discuta despre folosirea diminuata a simturilor, dificultati de atentie, afectiuni psihice si emotionale. Cu alte cuvinte, faptul ca cei mici petrec mai putin timp in natura, costa.
Citind aceste randuri, multi dintre voi, parinti de copii prescolari veti spune: Nu e cazul sa ne ingrijoram. Studiul de mai sus povesteste despre copii din America.
Asa este, nu ne ingrijoram si facem ce este potrivit pentru copiii nostri, avand natura drept partener.
Mediul de viata moderna - in multe cazuri compus din televizor, computer, tableta sau alte gadget-uri - este suprastimulator. Exercitiul fizic face parte intr-o masura mai mica din vietile copiilor de azi decat a celor care azi sunt adulti si pentru care munca la camp/ferma sau jocul de fotbal din curtea scolii sau in spatele blocului erau nelipsite. Astfel, ne putem confrunta cu problema obezitatii.

Ce putem face?

  • Timpul de joaca in parc, in aer liber sa ramana parte din orarul familiei, respectiv al gradinitei, in fiecare zi, nu numai in timpul calduros, dar si in anotimpurile mai reci.
  • Putem merge uneori pe jos, fara sa fim zilnic dependenti de masina, atat in drumurile curente, dar si in vizitele de studiu organizate cu grupa de gradinita. O mica plimbare pe jos, in comunitate, de exemplu la piata, este o oportunitate de invatare importanta pentru copii.
  • Daca nu locuim foarte departe de gradinita, putem ajunge aici cu bicicleta, garata in siguranta pe timpul zilei chiar in curte. Pe timpul zilei, cursele cu bicicleta in curtea gradinitei sunt o bucurie si un exercitiu de a folosi bunurile in comun cu ceilalti copii.

Copiii sunt permanent supravegheati cand se joaca afara in zilele noastre. Jocurile de echipa pe care le practica ei sunt de cele mai multe ori organizate, supravegheate de antrenor sau instructor. Toti suntem de acord ca trebuie sa le asiguram siguranta si securitatea copiilor. Nu trebuie sa uitam insa ca cei mici au nevoie de joc liber, in care sa-si rezolve conflictele, sa negocieze, sa-si foloseasca imaginatia si sa-si dezvolte independenta.

Toti cei ce avem copii activi, baieti sau fete, am constatat efectele jocului afara, in aer liber, a lucrului in gradina, asupra juniorilor nostri: somn bun, profund, capacitatea de coordonarea atentiei, coordonare motrica superioara. Totusi, in ce masura suntem dispusi sa alocam acest timp in defavoarea timpului petrecut in activitati academice? Nu trebuie sa uitam ca invatarea in contexte naturale si in aer liber este la fel de valoroasa, cu efecte pe termen lung odata ce e insotita de emotii pozitive.

Gradinita are rolul de a imbunatati relatia copiilor cu mediul natural. Cum? Fara sa vorbeasca copiilor despre natura. Descoperind, invatand in contact direct cu natura. Vizite in natura, ingrijirea gradinii din curtea gradinitei, cultivarea unei plante sau plantarea si ingrijirea unui copac, toate ii apropie pe copii de natura si le ofera sentimentul bucuriei apropierii de aceasta. Sa se simta bine, sa se joace in soare sunt la fel de importante ca dezvoltarea fizica si emotionala a copiilor care se joaca in aer liber. Orice iesire in curtea gradinitei se poate transforma intr-o expeditie in cautarea furnicilor sau a altor insecte.

Apoi, in clasa, munca de cercetare este desavarsita cu ajutorul enciclopediilor sau al adultului. Jocul cu zapada, atat de asteptat de copii in ultimii ani, aduce cu el farmecul retrairii rolurilor preferate, de la Craiasa Zapezii, Ana sau Elsa, pana a-i da viata lui Olaf si a canta in jurul lui. A face turnuri de zapada, tuneluri, sau doar a observa cum se transforma zapada moale si pufoasa in apa sau in gheata, sunt alte momente de invatare pe care nu le putem lasa sa treaca pe langa noi. Cum? Vorbim cu copilul, intrebandu-l ce crede si invitandu-l sa faca predictii, estimari. Ascultandu-l cu atentie si interes. Oferindu-i raspunsuri doar cand nu le poate deduce sau afla singur, dupa ce i-a stimlat curiozitatea.

Vreti sa cunoasteti o gradinita in centrul Bucurestiului unde multi copii vin cu bicicleta? Unde fiecare zi inseamna joc afara, in aer liber, jocuri de echipa si cateodata gradinarit? Unde activitatea de afara este o prelungire fireasca a ceea ce invata in interior si unde natura este nelipsita din viata copiilor? Va asteptam la Gradinita Bambi Step by Step.

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    adevarul.ro

    click.ro

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!