Copiii cresc repede, iar după vârsta de 18 luni, mulți părinți iau în considerare creșa sau grădinița pentru întoarcerea mamei la serviciu sau ca pe o alternativă la statul acasă cu o bonă.
Înscrierea la creşă sau la grădiniţă şi debutul frecventării copilului poate avea loc la începutul anului şcolar, în septembrie, dar, în anumite situaţii, în special în cadrul creşelor şi gradiniţelor particulare, acest lucru are loc pe tot parcursului anului şcolar, în limita locurilor disponibile.
Oricât de mult este aşteptat acest moment, părinții fiind conştienţi de pasul important pe care copilul îl face spre lume, familia trăiește acest moment diferit, dar emoţiile nu le ocolesc. Nici pentru gradiniţă sau creşă acest moment al debutului nu poate fi lasat la voia întâmplării, ci trebuie bine gândit şi organizat, pentru a asigura o tranziţie cât mai uşoară şi eficientă de la mediul familiei la cel al instituţiei de educaţie.
Intrarea copilului într-o creşă sau grădiniţă aduce cu sine separarea de mediul familial şi familiar, de mediul fizic cunoscut şi de cei câţiva adulţi de referinţă. Grădinița este sinonimă cu intrarea într-un mediu nou, necunoscut, cu alţi adulţi decât cei recunoscuţi de copil, cu alte reguli şi rutine și mai ales cu mai mulţi copii. Sentimentul de siguranţă și confort al copilului în acest mediu nou va trebui construit step by step, iar responsabilitatea reuşitei o poartă atât familia cât şi instituţia şcolară prin strategiile de adaptare propuse la nivel instituţional.
Este o situaţie unanim acceptată că este nevoie de o perioadă de adaptare pentru toţi cei implicaţi, astfel încât copilul să îl poată repera pe educator drept prieten al părintelui şi să facă treptat trecerea spre această nou persoană de încredere.
Pentru aceasta, Grădinița Bambi vă propune câteva modalităţi eficiente de facilitare a adaptării la gradinita
Prima vizită a copilului în grădiniţă şi primele momente petrecute de el în noul mediu sunt foarte importante. La Grădiniţa Bambi recomandăm părinţilor să stabilească momentul vizitei atunci când copilul este sănătos, când are o stare fizică şi psihică bună, este odihnit şi a fost pregătit (i s-a povestit despre ce înseamnă grădiniţa). Vizita nu trebuie să dureze foarte mult (30 minute), dar dacă se poate şi doreşte, recomandăm să petreacă timp la locul de joacă, să se familiarizeze cu spaţiul clasei şi să cunoască educatoarea. O a doua vizită scurtă poate să aibă loc în momentul unor evenimente care au loc în grădiniţă sau grupă (de exemplu poate participa la un spectacol de teatru, la o activitate care îi face plăcere). Discuția familiei cu echipa de educatoare pentru a transmite informații utile și pe care doar părinții le dețin despre copilul lor, alături de completarea unui chestionar despre copil de către părinții, fac parte din procesul de cunoaștere și familiarizare initial.
În Grădiniţa Bambi există o strategie de adaptare pe care o implementăm cu rezultate foarte bune pentru copii și familii. Pentru a evita sentimentul de abandon pe care îl poate trăi copilul, dar şi sentimentul de vinovăţie pe care îl pot trăi părinţii copilului (mai ales atunci când copilul are sub vârsta de 3 ani), perioada de adaptare este stabilită la minim două săptămâni, pe parcursul lunilor iulie şi august, în cadrul pogramelor de vară Vacanță de vară pe placul tău. În această perioadă, părinţii au o disponibilitate mai mare de timp pentru a acompania copilul, iar grupele de adaptare au o rată de 3/4 copii la un adult educator, astfel încât să le fie acordată toată atenţia şi să fie creat un mediu plăcut, interesant şi stimulativ, în care copilul să dorească să revină de la o zi la alta. Jocul, dar mai ales atmosfera caldă, prietenoasă și atenția acordată copilului sunt elementele ancoră pentru copii în această perioadă.
Alte strategii folosite în cadrul grădiniţei noastre se referă la eşalonarea primirii copiilor noi, astfel încât copilul nou să beneficieze de atenţia educatoarei, să existe spaţiu fizic în sala de grupă pentru ca părintele (sau altcineva din familie) să însoţească copilul nou, urmând să se retragă din clasă pe holul grădiniţei şi să părăsească incinta abia dupa un timp (care poate varia de la 1 săptămână la 1 lună sau mai mult, în funcție de reacția copilului), iar atmosfera în grupă să fie una de calm şi bună dispoziţie.
Perioada de adaptare în grădiniţă este cea în care începe să se construiască parteneriatul cu echipa de educatoare, o perioadă solicitantă în care părinţii trebuie să înţeleagă sensul regulilor şi rutinelor grădiniţei, să le accepte şi să le respecte, în care cheia perioadei o constituie comunicarea.
La Grădinița Bambi, părinții sunt recunoscuți drept primii educatori ai copilului și sunt invitati să ia parte activ, în clasă, în perioada de adaptare. Este important ca doar un părinte/aparţinător să fie în sala de grupă în această perioadă. Prea mulţi adulţi în sala de grupă produc confuzie pentru cei mici. De asemenea, părinţii/aparţinătorii e nevoie să stea cât mai retraşi, în caz că echipa de educatoare nu le solicită sprijinul. Cei mai mici dintre copii au nevoie de părinţi pentru a se implica în activităţile sau jocurile iniţiate de ei sau de educatori. Totuşi, părinţii trebuie să stea într-o zonă a clasei, fără să facă zgomot şi fără telefoane mobile.
Un rol important al părinţilor este acela de a le vorbi copiilor despre grădiniţă în termeni pozitivi, de a arăta încredere în echipa de educatoare. Copiii sunt sensibili la emoţii şi pot prelua eventualele îngrijorări ale părinţilor. De aceea, la Bambi recomandăm ca toate îngrijorările, preocupările şi întrebările părinţilor să fie adresate personalului grădiniţei/grupei. De asemenea, zilnic există câteva momente în care un membru al echipei comunică cu părinţii copilului preţ de câteva minute la sfărşitul zilei (în ce activităţi-jocuri s-a implicat, ce i-a plăcut, lângă cine s-a jucat...). Cu fiecare zi încercăm să creştem încrederea copiilor, odată cu extinderea timpului de participare a copiilor la program şi activităţile zilei.
Pentru a facilita adaptarea, familiile sunt rugate să aducă copilului în grădiniță un obiect din mediul cunoscut și care poate sa-l calmeze în momentele de tristețe. Copiii pot veni cu păpușa preferată, păturica sau fotografia securizantă.
Mulţi părinţi sunt nemulţumiţi pentru că această perioadă aduce lacrimi pe feţele copiilor. Este în regulă ca reacţia copiilor să fie și prin plâns. Este modul prin care ei işi exprimă emoţiile privind separarea. In acelaşi timp, echipa de educatoare trebuie să caute acele căi pentru a-i ajuta pe copii să-şi redobândeasca confortul emoţional cât mai repede. Acesta este şi motivul pentru care insistăm pentru o adaptare treptată, progresivă, pentru a diminua reacţiile negative ale copiilor şi a le controla, astfel încât grădiniţa să nu fie sinonimă cu tristeţea, ci cu bucuria explorării.
Insistăm ca parinţii să nu părăsească grădiniţa fără permisiunea personalului de la clasă, pentru a putea interveni la nevoie.
Pentru a diminua din tensiunea acestei perioade, este important ca aşteptările părinţilor în perioada de adaptare să fie realiste. Este posibil ca în această perioadă copiii să nu mănânce la fel de bine, să nu doarmă la fel de liniştit şi să facă crize de tantrum. De asemenea, părinţii trebuie să fie conştienţi de efortul de adaptare pe care-l presupune altă rutină zilnică şi să nu mai introducă alte schimbări (de exemplu, nu e oportun să renunţăm la suzetă sau la scutec în această perioadă).
Intrarea la creşa sau la grădiniţă este un momet de mare importanţă pentru copil. El are nevoie de separarea de părinţii săi pentru a-şi identifica abilităţile, a învăţa să rezolve singur probleme (să se îmbrace singur, să îşi aleagă o jucărie, să negocieze cu cei de aceeaşi vîrstă), să îşi întărească rezistenţa la frustrare. Toate acestea trezesc în copil o serie de tensiuni (frustrări) pe care în timp,
va învăţa să le gestioneze singur. Pentru aceasta însă, părinţii şi educatorii trebuie să lucreze în
Pentru a pregăti înscrierea, în momentul vizitării grădiniţelor pentru a stabili locul potrivit copilului, părinţii pot avea în vedere şi adresarea următoarelor întrebări legate de procesul
- Când pot veni copilul şi părintele să viziteze grădiniţa?
- Cât timp poate sta părintele alături de copil în primele zile?
- Care sunt momentele din zi la poate participa şi părintele? La ce tip de activităţi?
- Ce obiecte de acasă îl pot însoţi pe copil la grădiniţă?
- Care sunt reperele în timp pentru derularea acestui proces de separare?
- În ce fel sunt transmise părinţilor observaţiile legate de evoluţia copilului?
Răspunsul la aceste întrebări va ajuta părintele să decidă dacă respectiva grădiniţă, creşă va putea răspunde nevoilor copilului şi ale familiei.
Vă așteptăm la Bambi!
- Tags:
- gradinita
- educatoare
Articole relationate
Cum îți ajuți copilul de grădiniță să memoreze mai ușor poeziile pentru serbare
Memorarea unei poezii poate părea o provocare pentru un copil de grădiniță, dar cu abordarea potrivită, procesul poate deveni o experiență distractivă și plină de...
Răcelile la grădiniță: 7 sfaturi pentru părinți ca să reducă îmbolnăvirile
Odată ce copiii încep grădinița, răcelile devin adesea o parte inevitabilă a rutinei. Apropierea constantă de alți copii îi face pe cei mici mai susceptibili la...
O educatoare și-a înregistrat din greșeală abuzul asupra unui copil de 4 ani şi l-a trimis pe grupul de părinţi
Scene revoltătoare surprinse într-o grădiniţă din judeţul Dâmboviţa. O educatoare abuzează verbal și, probabil, fizic, un copil de 4 ani, pe motiv că nu stă pe...
Comentarii facebook
Comentarii
Trimite un comentariu