Mersul în parc este una dintre activităţile curente, mai ales pentru preşcolarii care nu sunt înscrişi la grădiniţă la un program prelungit. Astfel, părinţi, bone, bunici, se întâlnesc în parc şi aşteaptă să petreacă un timp de odihnă şi relaxare. Nu este întotdeauna aşa. De ce? Copiii văd jucării noi la alţi copii şi ar vrea să se joace cu ele, iar acest lucru nu este atât de ușor pe cât pare. Alteori, acelaşi leagăn sau spalier este aprig disputat de copii, în acelaşi timp. Să împrumute jucării sau să folosească în comun jucăriile, să-şi aştepte rândul sau să respecte regulile, să negocieze şi să coopereze cu alţii sunt abilităţi pe care copiii le învaţă în timpul jocurilor cu prietenii lor. Acesta este un proces care necesită investiţie de timp, energie şi modele din partea adulţilor, fie ei părinţi sau educatori.
Pentru părinţii care îşi doresc pentru copiii lor să se înţeleagă bine cu alţi copii, articolul de azi se concentrează pe modalităţile prin care putem să-i ajutăm pe copiii preşcolari să dezvolte relaţii de prietenie.
Oferă copilului oportunitatea de a se juca. Stabiliește întâlniri cu alţi părinţi pentru a găsi parteneri de joacă pentru copil. Oferind copilului şansa de a petrece timp cu alţi copiii, îl înveți cum să se joace, iar el exersează comportamentele sociale. Jocurile cu copiii de vârste apropiate sunt cele mai dificile, din perspectiva adulţilor (de multe ori este nevoie să intervină, să negocieze, să modereze o situaţie), dar sunt cele mai profitabile sub aspectul dezvoltării copiilor.
Este de dorit să existe aceeaşi parteneri de joacă pentru copilul tău, astfel încât să se realizeze o legătură între copii. Acest lucru nu este întotdeauna uşor, aşa că, trebuie să te adaptezi situaţiei. Totuşi, copiii din vecini, colegii de grădiniţă sau creşă, cunoştinţele din parc – sunt opţiuni posibile.
Fii tu însuţi un partener de joacă pentru copil! Nu este întotdauna posibil să vă întâlniţi cu prietenii copilului, aşa că partenerul sigur de joacă, eşti chiar tu! Aceleaşi abiltăţi sociale le poate exersa copilul tău, chiar dacă se joacă cu tine şi nu cu alţi copii.
Abilităţile sociale pot fi exersate cu copilul, folosind fiecare situaţie, convinși fiind că, acei copii care au abilităţi sociale, sunt prietenoşi, îşi aşteaptă rândul, arată bunăvoinţă, îşi fac uşor prieteni.
Ajută-ţi copilul să observe comportamentele sociale pozitive. Copiii au nevoie să audă, să folosească cuvinte pentru comportamentele sociale pozitive: Uite, prietenul tău te lasă să te joci cu lopeţica lui! sau Fetița ţi-a făcut şi ţie loc să va daţi daţi împreună, pe balansoar.
Așa cum îi apreciezi pe copiii-parteneri de joacă, folosind cuvinte, și copilul tău are nevoie de aceleași modalități prin care să-l pui în valoare, să-i arăți respect și să întărești un comportament pozitiv. Apreciază-l atunci când foloseşte comportamente sociale pozitive! Mă bucur că i-ai împrumutat bicicleta colegului tău! S-a bucurat foarte mult să exerseze mersul pe două roţi! sau Ai fost înţelept ca l-ai lăsat să se dea primul. Ai crescut, iar acum poți să-ți respecți rândul! De asemenea, poţi încuraja comportamentele pozitive prin zâmbete şi îmbrăţişări.
Este important să fii specific când vorbeşti sau exersezi cu copilul tău abilităţile sociale. Nu ajută să spui: Fii draguţ cu ea/el! Explică-i ce înseamă asta: Zâmbeşte copilului, nu te uita încruntat! Spune – te rog!, Mulţumeşte , Împarte jucăriile. E important să spunem copilului că un comportament agresiv (împins, lovit, muşcat...) nu o să convingă niciun alt copil să fie prieten sau partener de joacă.
Nu întotdeauna comportamentele copilului sunt aşa cum ai aşteptat sau cum i-ai arătat mai devreme. Încearcă să-l corectezi într-o manieră pozitivă, întrebând: Cum ai fi putut proceda altfel? Nu uita că ai nevoie de multă răbdare şi în acest proces.
Învaţă-ţi copilulul să rezolve conflictele. Conflictele cu prietenii şi cu alţi copii sunt unele comune. Este util să-i implicăm pe copii în rezolvarea conflictelor și să-i ajutăm să găsească soluții acceptabile. În timp, copiii vor găsi diferite alternative de soluționare, cu mai puțin ajutor sau singuri.
Primul pas este acela de a cere copilului să descrie problema.
- Copilul: Nu mă lasă să mă joc şi eu cu camionul!
Uneori este nevoie să reformulăm cu multă creativitate situația:
- Părintele: Atunci înseamnă că aveţi un camion cu doi şoferi!
Alteori, distragerea atenției sau extinderea jocului poate fi o soluție:
- Părintele: Ai aici un excavator. Pe un șantier, găsești și camioane și excavatoare...
Ajută copilul şi pe colegii lui să se gândască la diverse soluţii! De multe orri însă, la întrebarea părintelui: Cum crezi că poţi să rezolvi această problemă?, copilul răspunde: El poate să se joace cu altceva! Este un răspuns firesc, ține de vârsta și de înțelegerea lumii, dar prin exercițiu, se învață și alte soluții, mult mai distractive:
- Părintele: Ce altceva poţi face?
- Copilul: Putem conduce camionul pe rând!
Susţine şi încurajează soluţiile!
- Părintele: Este grozav. Fixez un cronometru ca să puteţi schimba şoferii la timp.
Fii tu însuţi un model de rol
Ştii că, dincolo de cuvinte, copilul face ceea ce vede la tine? Fii conştient de faptul că modelezi abilităţile sociale la propriul copil, atât în interacţiunile cu proprul copil ca şi cu ceilalţi.
Prietenii nu sunt un lux. Ei sunt o necesitate. Să aibă prieteni îi ajută pe copii să aiba mai mare încredere în propriile lor capacități, le dă o stare de bine, de satisfacție și de împlinire.
Vrei să vezi cum sunt exersate abilităţile sociale ale copiilor la Grădiniţa Bambi? Te invităm să ne faci o vizită!
Cristiana Boca
Gradinita Bambi Step by Step