Ieri, la un loc de joacă din mall, o mamă a întrebat cu îngrijorare: „Al vostru știe să citească? Al meu nu vrea nici să audă de litere... și la toamnă începe școala.” N-a fost nevoie de mai mult. S-au aprins discuții, păreri, sfaturi, frici. Unii copii deja citesc propoziții simple, alții învață alfabetul, alții – nimic din toate acestea, ci explorează lumea în ritmul lor.
Așadar, apare întrebarea: E bine sau nu ca un copil să știe literele, cifrele sau chiar să citească înainte de clasa pregătitoare?
Ce spun specialiștii în psihologia copilului?
Potrivit psihologului clinician Diana Stănculeanu, „nu există o rețetă unică. Copiii se dezvoltă în ritmuri diferite, iar presiunea de a învăța academic prea devreme poate fi contraproductivă. Dezvoltarea socio-emoțională și autonomia sunt la fel de importante – dacă nu chiar mai importante – decât să știe să citească la 5-6 ani.”
Mai mult, Asociația Americană de Pediatrie susține, prin ghiduri recente, că învățarea formală a cititului înainte de 6 ani nu aduce beneficii clare pe termen lung – cu excepția cazului în care copilul este el curios și interesat să descopere literele și cuvintele.
Litere și cifre? Da, dar prin joc
Educația timpurie nu trebuie să arate ca un mini-program de școală. Din contră, copiii absorb cel mai ușor informația prin joacă. Dacă un copil întreabă „Ce scrie acolo?” sau „Câte sunt?”, atunci e momentul ideal pentru a răspunde cu răbdare, transformând curiozitatea într-o mini-aventură de învățare.
„Copiii învață eficient atunci când li se respectă ritmul și interesele. Cititul cu voce tare, jocurile de asociere literă-imagine, număratul obiectelor în bucătărie – toate sunt moduri naturale și blânde de a-i introduce în lumea literelor și cifrelor,” explică Gabriela Maalouf, psiholog și consilier parental.
Pericolele învățării forțate
Părinții bine intenționați pot aluneca ușor spre presiune – cu exerciții zilnice, fișe, comparații cu alți copii. Însă forțarea timpurie a cititului sau a matematicii poate duce la anxietate de performanță, aversiune față de învățare sau scăderea stimei de sine.
„Nu toți copiii sunt pregătiți neurologic pentru citit la 5 ani. Când un copil e obligat să învețe înainte să fie matur pentru asta, creierul lui asociază școala cu stresul și frustrarea. În loc de bucuria de a descoperi, simte doar eșec,” avertizează dr. Oana Moraru, specialist în educație.
Ce e mai important decât alfabetul?
- Să poată sta atent la o activitate 10-15 minute.
- Să își exprime nevoile și emoțiile verbal.
- Să respecte reguli simple și să interacționeze pozitiv cu alți copii.
- Să fie curios, să pună întrebări, să observe detalii.
- Să aibă încredere că poate greși și învăța din asta.
Toate acestea construiesc baza unei relații sănătoase cu învățarea – mai mult decât orice litere ștampilate corect pe o fișă.
Concluzia? Da, e minunat dacă un copil știe deja cifrele sau literele. Dar nu e deloc o problemă dacă nu le știe încă. Important este să îi cultivăm curiozitatea, nu performanța. Să-i ascultăm ritmul, nu să-l grăbim. Și să ne amintim că fiecare copil învață cel mai bine atunci când simte că este iubit, susținut și înțeles.
Surse:
- Interviu cu psihologul Diana Stănculeanu, Salvați Copiii România
- Ghiduri AAP (American Academy of Pediatrics)
- Educația cu blândețe – Oana Moraru
- Articole de parenting de pe Harvard Center on the Developing Child
Citește și Nu e despre el, e despre tine. De ce momentul înscrierii la școală apasă, de fapt, pe rănile mamei
Citește și Ce trebuie să știe un copil pentru a fi potrivit pentru înscrierea la grupa 0?