Nu știm ce amintiri aveți voi din clasa pregătitoare, însă noi știm sigur că joaca era cuvântul cheie, nicidecum scris, citit, despărțit în silabe sau adunat și scăzut. Ce fac copiii din ziua de azi, în grupa 0?! Aflăm din rândurile de mai jos:
Pentru cine este clasa pregătitoare
Clasa pregătitoare, cunoscută și sub numele de „clasa zero”, este o clasă obligatorie în sistemul de învățământ din România, încă din 2012. Scopul principal al acestei clase este de a facilita tranziția copiilor de la grădiniță la ciclul primar, asigurându-le un început ușor și plăcut în viața școlară. Copiii care au împlinit vârsta de 6 ani la data începerii noului an școlar sunt cei care trebuie să urmeze clasa pregătitoare. Există posibilitatea de înscriere și pentru cei care împlinesc această vârstă după începerea anului școlar, cu avizul psihologului școlar, dar și pentru copiii de 5 ani, dar numai după ce susțin o evaluare psihosomatică, iar rezultatele arată că sunt pregătiți emoțional și cognitiv pentru intrarea în școală.
Ce învață copiii în clasa pregătitoare
Deși clasa pregătitoare marchează, practic, începutul școlii, în această etapă procesul de învățare este mai relaxat și asta pentru că nu există teme pentru acasă. Chiar dacă există o programă și un orar, învățarea se bazează în principal pe joc.
Numărul total de ore obligatorii pe săptămână la clasa pregătitoare este de 19, iar numărul maxim admis este de 20 de ore pe săptămână.
Materiile pe care le fac elevii la Clasa pregătitoare:
• Comunicare în limba română
• Matematica și explorarea mediului
• Limba modernă
• Educație fizică
• Muzică și mișcare
• Arte vizuale și abilități practice
• Dezvoltare personală
• Religie
• Opțional
Cum arată orarul clasei pregătitoare
Elevii vor avea 4 ore a câte 35 de minute fiecare și pauze de 10 minute între ore.
La clasa pregătitoare, orele de studiu pe săptămână ale fiecărei materii sunt următoarele:
• Comunicare în limba română – 5 ore pe săptămână
• Matematica și explorarea mediului – 4 ore pe săptămână
• Limba modernă – 1 oră pe săptămână
• Educație fizică – 2 ore pe săptămână
• Muzică și mișcare – 2 ore pe săptămână
• Arte vizuale și abilități practice – 2 ore pe săptămână
• Dezvoltare personală – 2 ore pe săptămână
• Religie – 1 oră pe săptămână
• Opțional – maximum 1 oră pe săptămână
Ce învață copiii la Comunicare în limba română în clasa pregătitoare
- Învață să deseneze literele mari de tipar și să citească propoziții scurte.
- Învață să despartă cuvintele în silabe.
- Tot acum se formează auzul fonematic, adică să audă literele, sunetele.
- Sunt stimulați să-și dezvolte abilitățile de exprimare orală, ascultare activă și înțelegere a mesajelor. Prin activități precum povestirea, jocurile de rol și discuțiile ghidate, aceștia învață să comunice eficient, să își exprime ideile și emoțiile și să participe activ la conversații.
Ce învață copiii la Matematică în Clasa pregătitoare
- Învață cifrele,
- învață să adune și să scadă până la 31,
- să ordoneze crescător și descrescător, să numere din 2 în 2 și din 3 în 3.
- De asemenea, se familiarizează cu figurile geometrice de bază – pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi, cub, sferă, pe care vor învăța să le recunoască în mediul înconjurător.
- Vor face cunoștință și cu concepte (mai mic, mai mare, în față, în spate etc).
- Învață despre starea vremii, lunile anului, despre bani (recunoașterea bancnotelor de 1 leu, 5 lei, 10 lei și jocuri de gestionare a unui mic buget – pentru excursie, vizită la muzeu, plimbare în parc, vizionarea unui film etc.), dar și despre anumite surse de electricitate care asigură funcționarea unor obiecte (baterii, acumulatori).
- Prin intermediul jocului, copiii vor dobândi și cunoștințe matematice mai avansate. De exemplu, vor putea descoperi un termen necunoscut folosind metoda balanței. Repetarea unui exercițiu precum „Ai 10 mere și vrei să dai câte două fiecărui copil. La câți copii le poți oferi mere?” va introduce primele concepte de înmulțire și împărțire.
Cum se face evaluarea la clasa pregătitoare
Evaluarea este realizată într-un mod non-invaziv, continuu, și este integrată în activitățile de zi cu zi. Feedbackul oferit este constructiv și adaptat vârstei copiilor. Copiii nu primesc calificative, dar, la sfârșitul anului școlar, cadrul didactic întocmește o fișă de evaluare a copilului, din care reiese dacă a întrunit sau nu toate competențele