Deși titlul de mai sus îți dă senzația că trebuie să îi astupi gurița copilului cu mâncare tip fast-food, atunci când face un tantrum, nu este deloc așa! Metoda fast-food reprezintă, în fapt, o regulă de comunicare de aur, numai bună de aplicat atunci când ai de-a face cu un copil nervos.
Deci, ce este metoda fast-food?
Pe scurt, comunicarea de tip-fast spune așa: ori de câte ori vorbești cu cineva supărat, asigură-te că ai repetat cu voce tare sentimele acestei persoane, înainte de a-ți oferi comentariul sau sfatul.
De unde vine denumirea? Poate că oamenii din spatele tejghelei de la fast-food pot avea o mulțime de defecte de comunicare, dar știu și fac un lucru foarte bine: repetă comanda, înainte de a o da spre procesare.
Imaginează-ți că ți-e foame. Ajungi în fața aparatului de comandat și spui: vreau un burger și o porție de cartofi prăjiți.
Cum ar fi să ți se răspundă:
- De ce, ești prea leneș să gătești astă seară?
Sau
- Eu zic să iei doi burgeri, pari înfometat.
Sau
- Te costă 10 lei, poți achita!
Nu, niciodată nu ți se răspunde așa cum am scris noi. În schimb, ți se repetă comada: un burger și o porție de cartofi prăjiți. Ceva de băut?
Apoi ți se pune cât costă și ești invitat să plătești.
În fapt, majoritatea conversațiilor uzuale sunt de tipul înainte-înapoi.
- Mie îmi place ciocolată!
- Mmmm, și mie! Ador ciocolata!
Dar acest tipar se schimbă ori de câte ori avem de-a face cu o persoană supărată.
Regula care se aplică atunci când într-un dialog e implicată o persoană supărată ar trebui să fie următoarea: cine e supărat vorbește primul, iar interlocutorul răspunde repetând sentimentele primei persoane cu grijă și cu interes: ooo, ce ți-a făcut acel copil chiar te-a supărat. Iar mai apoi, persoană supărată începe să spună ce crede despre această situație.
La fast food, persoana înfometată vorbește prima. La fel și în cazul părinților și al copiilor (sau chiar și dacă este vorba despre doi adulți): persoana supărată, înfometată de atenție, vorbește prima.
E chiar atât de important să se respecte această regulă? Da! Oamenii agitatați sunt niște ascultători teribili. Emoțiile importante (furia, spre exemplu) ne transformă mințile în niște uși închise. Dar, odată exprimate emoțiile, prezentându-le concret atât nouă, cât și celorlalți – deschidem ușile minții și putem acorda atenția cuvenită sugestiilor celor din jur.
Și mai e ceva...
Când repeți sentimentele exprimate de perspana din față, e important nu doar ceea ce spui, ci și modul în care o spui (tonul vocii, expresiile, gesturile etc).
Deci, mare atenție, dragi părinți! Metoda aceasta este foarte populară în america, cu siguranță ar trebui să funcționeze și pe plaiurile noastre.
► Citește și Tantrum? Analogia trenului te învaţă cum trebuie să te comporţi, când copilul are un exces de furie