Inca de cand ai bebelusul rozaliu si cu pielea incretita te intrebi cum va fi cand va fi mare. Si oare cand anume se va intampla acest lucru?
Mai jos va voi prezenta punctele cheie ale dezvoltarii sociale, de la primul zambet, care este considerat un punct crucial, pana la prima minciuna (nu mai putin importanta).
0-1 an
- 1 luna: primul zambet
- 3 luni: rade si are preferinte clare pentru anumite persoane
- 6 luni: incepe sa nu-i mai placa strainii
- 8 luni: incepe sa simta neliniste daca parintii nu mai sunt in jur
1-2 ani
- 12 luni: intelege instructiuni simple, coopereaza la imbracat, spune la revedere facand cu mana
- 18 luni: simte prezenta mamei ca fiind indispensabila, ii place sa fie imbratisat si pupat, nu vrea sa fie singur
- 2 ani: se joaca alaturi de alti copii, placandu-i prezenta lor, insa nu impreuna cu ei; adesea imita adultii atunci cand se joaca; incepe sa isi afirme independenta refuzand lucruri ce tin de rutina zilnica si care inainte nu il deranjau in niciun fel; este din ce in ce mai curios cu privire la ceea ce il inconjoara si se pune adesea in situatii periculoase.
2-3 ani
- incepe sa se joace impreuna cu alti copii, incearca sa se dezbrace singur, uneori is fac aparitia prietenii imaginari
- apare agresiunea fizica atunci cand este frustrat. Pe masura ce isi va dezvolta limbajul ea va disparea.
- apar crizele daca nu i se face pe plac
- devine posesiv si nu mai vrea sa isi imparta jucariile
- ii place sa imite adultii si sa ajute la treburile din casa
- nu reuseste sa faca alegeri si sa inteleaga ca se poate ori una ori alta
- nu are rabdare si se asteapta ca adultii sa ii faca imediat pe plac
3-4 ani
- apar semne de empatie si afectiune fata de alti copii, pe care ii poate imbratisa si pupa
- incearca sa se imbrace si sa se dezbrace singur, face singur la toaleta
- are schimbari rapide de dispozitie
- jocurile si dialogurile imaginare sunt la ordinea zilei
- adesea da semne de egoism, cand, de exemplu, nu vrea sa isi astepte randul sau nu accepta sa imparta nimic
- vrea sa fie independent, dar se enerveaza imediat ce incearca ceva si nu ii iese
4-5 ani:
- adesea inventeaza povesti din care el apare ca un super-erou
- devine prietenos si adesea super entuziasmat
- coopereaza si este mandru cand este laudat
- poate sa tipe sau sa ii necajeasca pe alti copii
- incepe sa stabileasca relatii de mai lunga durata, chiar sa aiba prieteni preferati.
5-6 ani:
- are 1 sau 2 peieteni preferati
- devine generos, se joaca impreuna cu altii, stie sa isi astepte randul si sa imparta jucariile
- jocurile sale sunt din ce in ce mai imaginative si mai elaborate
- devine afectuos fata de copiii mai mici
- stie sa isi controleze mai bine emotiile
- isi doreste in continuare sa fie mangaiat si apreciat de adulti, dar cu o intensitate mai mica
- incepe sa-i placa sa ii faca pe oameni sa rada si sa se simta bine
- se lauda cu tot ceea ce face
6-7 ani:
- cand este nemultumit va folosi limbajul ca sa exprime asta
- atitudinea fata de cel care il ingrijeste este schimbatoare de la o zi la alta
- inca are nevoie de aprecierea adultilor si vrea sa fie ingrijit si sa petreaca timpul impreuna cu ei
- poate sa se planga exagerat pentru a atrage atentia asupra sa
- poate sa se simta dezamagit daca simte ca a dat gres intr-o incercare
- intelege regulile si ce se considera a fi rau, dar numai pentru ca i se tot repeta
- sentimentul de frica fata de lucrurile necunoscute poate creste.