Este un scenariu cu care mulți dintre noi suntem familiari deja. Petrecem săptămâni, dacă nu chiar luni, gândindu-ne cu atenție și selectând ceea ce ar fi perfect, adecvat vârstei, captivant, surprinzător, pentru copiii noștri, anticipând dorințele lor și ale noastre.
Apoi, timp și bani sunt investiți în cadourile pentru ei. Când credem că am terminat, apare încă o sursă de inspirație, o cerere sau un trend care ne trimite înapoi la mall sau în fața laptopului pentru a cumpăra și alte lucruri în plus. Și apoi încă unul, pentru că, de ce nu? Este Crăciunul și trebuie să le dăruim copiilor noștri tot ceea ce își doresc pentru că vrem să îi vedem fericiți.
Vine dimineața zilei de Crăciun și săptămânile de așteptare iau sfârșit în jurul unor panglici, hârtie de cadouri și emoție. Există zâmbete și uneori lacrimi. Și totul este bine... pentru o vreme.
Însă noutatea se poartă cu cele mai strălucitoare cadouri și în curând multe dintre ele sunt uitate pe undeva prin vreun colț, pentru că aceste cadouri se dovedesc a nu fi la fel de distractive sau de încurajatoare precum li se face publicitate. Copiii noștri se plictisesc într-o casă plină de jucării.
► Citește și: Montessori - Ghid de cadouri pentru nou-născuți și copii până în 6 ani
Micuții au nevoie de multă joacă calitativă pentru a se dezvolta pe deplin. Cercetările spun că, prin joc, copiii învață să interpreteze lumea din jurul lor, sporind dezvoltarea abilităților cognitive, emoționale, sociale și fizice, precum și sănătatea și bunătatea lor. În plus, învățarea bazată pe joacă pregătește prichindeii pentru succesul academic, de aceea este important să optimizăm mediul în care ei se joacă. (Schaaf & Burke)
Într-un studiu recent realizat la Universitatea din Toledo, Ohio, cercetătorii au emis ipoteza că „o abundență de jucării a redus calitatea jocului copiilor și că mai puține jucării le va aduce mai multe beneficii acestora”.
În studiu, 36 de copii s-au jucat timp de o jumătate de oră, fie cu patru, fie cu 16 jucării. Micuții care s-au jucat cu 16 jucării, petreceau mai puțin timp jucându-se cu fiecare în parte, trecând de la o jucărie la alta mai des.
Atunci când li s-au oferit doar patru jucării cu care să se joace, prichindeii „s-au jucat cu fiecare de două ori mai mult, gândindu-se la mai multe utilizări pentru fiecare jucărie, permițând o mai bună concentrare pentru a explora și a se juca mai creativ.”
Dar este mai mult decât atât.
► Citește și: Le cumpărăm tot ce-și doresc copiii de sărbători?
Cercetările au arătat că „micuții care se așteaptă la multe cadouri scumpe pot suferi ramificații sociale și emoționale negative, care se extind mult dincolo de copilărie”, arată un studiu al Universității din Missouri, Columbia. "Ca adulți, acești copii sunt mai predispuși la datoriile de pe cardul de credit, jocuri de noroc și cumpărăturile compulsive, hrănind o poftă crescută pentru mai mult”, predispunându-i la comportamente dependente.
Kathy Sylva, profesoară de psihologie la Universitatea Oxford, a studiat 3000 de copii cu vârste cuprinse între 3 și 5 ani și a ajuns la concluzia că există o relație între dezvoltarea copiilor, tipul de jucării pe care îl primesc și timpul pe care îl petrec părinții cu ei.
Cercetarea lui Sylva, înscrisă la Consiliul de Cercetări Economice și sociale, a fost inspirată de îngrijorarea în ceea ce privește copilăria care este modificată mereu de părinți care înlocuiesc timpul petrecut cu copiii lor cu jucării si dispozitive media. Sylva a descoperit că acei copii cu mai puține jucării, ai căror părinți petrec mai mult timp interacționând cu ei, depășesc cu mult copiii care petrec timp în fața laptopului sau al telefonului, în mai multe domenii de dezvoltare emoțională și socială. Implicația este că angajamentul direct al părinților pare să depășească cu mult orice jucărie sau dispozitiv.
► Citește și: De ce-aș da bani pentru cadoul de Crăciun?
Deci, câte jucării sunt prea multe?
Experții ezită să pună o cifră anume de jucării pe care ar trebui să le aibă copiii, dar un studiu realizat de cercetătorii de marketing Bjorklund indică faptul că, mai puține jucării pentru copii rămâne cea mai bună alegere. În studiul lor, 24 de copii s-au jucat cu 3, 12 sau 21 de jucării timp de 10 minute. Ei au descoperit că cei mici se jucau mai mult cu 3 jucării decât au făcut-o cu 12 sau 21 de jucării, ceea ce implică faptul că „valoarea furnizării unui număr mare de jucării este extrem de discutabilă”.
► Citește și: Nu faceți cadouri doar ca să bifați că le-ați făcut
Becker notează alte avantaje de a avea mai puține jucării:
- Copiii au abilități sociale mai bune și învață să își dezvolte relațiile cu ceilalți.
- Prichindeii învață să aibă grijă mai mare de lucruri. Atunci când copiii au prea multe jucării, ei tind să aibă grijă și să le prețuiască mai puțin, deoarece există întotdeauna o alta în coșul de jucării.
- Micuții se ceartă mai puțin între ei. O jucărie nouă într-o relație este un alt motiv pentru a stabili un teritoriu între copii. Dar prichindeii cu mai puține jucării sunt obligați să împărtășească mai mult, să colaboreze și să coopereze.
- Copiii învață să persevereze. Picii cu prea multe jucării renunță prea repede la o jucărie, înlocuind-o în schimb cu alta. În acest proces, ei pierd oportunitatea de a învăța răbdarea și determinarea.
- Picii ies mai mult afară. Copiii cu mai puține jucării își petrec mai mult timp în aer liber pentru divertisment și învață să aprecieze natura, deci sunt mai predispuși să facă exerciții fizice, ceea ce înseamnă că vor avea corpuri sănătoase.