Buna ziua. Baiatul meu este in clasa a 2-a si este foarte dificil sa il conving sa isi faca temele. Zilnic parca facem numai asta, ii ia aproximativ 5 ore pe zi sa termine ce are de facut pentru scoala a doua zi. Asta fiindca la inceput pierde enorm de mult timp plangand, refuzand. Nu sta la televizor, nu pierde mult timp pe afara, in princicpiu are o atmosfera propice pentru studiu. Daca ar vrea. Ce anume ma sfatuiti sa fac?
Răspunsuri
Buna ziua!
Exista mai multe motive pentru care copiii refuza sa faca temele: considera ca temele sunt prea grele si nu se vor descurca, se plictisesc repede, incearca sa se razbune pe parinti nefacandu-si temele, obtin beneficii secundare din faptul ca refuza sa-si rezolve sarcinile (de exemplu, atentie negativa din partea parintilor).
Din ce mi-ati descris, nu stim cu exactitate care sunt motivele pentru care baiatul dvs.refuza. Este cert ca pentru el teme=ceva neplacut, urat. Tocmai de aceea este important ca el sa faca o asociere pozitiva cu temele.
Urmatoarele recomandari pot sa ajute:
-cand el plange si refuza, evitati sa tipati la el sau sa-l invinovatiti;
-transformati temele intr-o rutina, in ceva firesc...asa cum mami face mancare in fiecare zi, copiii au datoria de a-si face temele;
-realizati sarcinile de scoala in acelasi loc din casa;
- impartiti temele in bucatele mici, astfel incat el sa nu aiba senzatia ca o sa dureze "o vesnicie"; spuneti-i de la inceput ca veti face pauze des (de exemplu, dupa 30 de minute de lucru, luam pauza 5 minute);asigurati-va ca dupa 5 minute se intoarce la lucru, chiar daca protesteaza;
-puteti sa-i faceti un tabel zilnic in care sa scrieti pe verticala materiile la care are teme; dati-i un premiu simbolic dupa ce isi termina tema la o materie (ceva ce-i place; un abtibild cu Ben10 sau desenati o fata vesela in tabel);la sfarsitul zilei, numarati cate abtibilduri a castigat si oferiti-i, de exemplu, o ora la televizor daca a terminat toate temele (sau ceva ce-i place si este la indemana);atentie, daca ii permiteti sa petreaca timp la TV dupa ce si-a facut temele, inseamna ca nu-l mai lasati deloc inainte de a rezolva sarcinile. Daca reuseste sa faca 3 teme din 4, il laudati pentru efort si-i dati o jumatate de ora la TV;este necesar sa invete ca are parte de multe privilegii cand rezolva temele si, invers, ca exista consecinte negative pentru el daca nu reuseste sa se mobilizeze;
-in timp ce faceti temele cu el, laudati-l pentru efortul pe care il face ("Stiu ca e greu pentru tine, imi place ca te straduiesti. Mai avem 2 exercitii."); evitati sa-i aduceti aminte de momentele in care s-a comportat urat ("Nu e mai bine cand nu plangi? N-ai niciun motiv sa plangi.");
-incercati sa faceti legaturi intre exercitiile rezolvate si viata de zi cu zi (cititul te ajuta sa stii unde merg autobuzele de care ai nevoie ca sa ajungi undeva; adunarile si scaderile te ajuta la magazin, cand vrei sa cumperi ceva bun etc.);
-faceti temele mai distractive; de pilda, daca are de rezolvat adunari sau scaderi si ii plac desenele Ben 10, apelati la analogii: "Daca Ben are 15 inamici si reuseste sa invinga doar 7, cati inamici mai are de invins?"; in acest mod, exercitiul poate deveni mai interesant; puteti face mici glume pe seama personajelor din cartea de citire;
-fiti constanta in atitudine, chiar daca el continua sa refuze; pe masura ce se va convinge ca temele fac parte din viata lui, va protesta mai putin;
-daca intelege greu enunturile exercitiilor, aveti mai multa rabdare cu el si incurajati-l pentru efort, nu neaparat pentru rezultat;
-daca incercati strategiile de mai sus timp de 2-3 saptamani si nu observati nicio imbunatatire, lasati-l sa mearga la scoala cu temele nefacute cateva zile, pentru a vedea el, pe pielea lui, ce i se poate intampla; este posibil sa nu-i placa mustrarile primite de la doamna si sa devina mai cooperant (e o strategie riscanta pentru ca se poate si sa nu-i pese ca doamna ii da nota mica).
Mult succes si curaj!
Exista mai multe motive pentru care copiii refuza sa faca temele: considera ca temele sunt prea grele si nu se vor descurca, se plictisesc repede, incearca sa se razbune pe parinti nefacandu-si temele, obtin beneficii secundare din faptul ca refuza sa-si rezolve sarcinile (de exemplu, atentie negativa din partea parintilor).
Din ce mi-ati descris, nu stim cu exactitate care sunt motivele pentru care baiatul dvs.refuza. Este cert ca pentru el teme=ceva neplacut, urat. Tocmai de aceea este important ca el sa faca o asociere pozitiva cu temele.
Urmatoarele recomandari pot sa ajute:
-cand el plange si refuza, evitati sa tipati la el sau sa-l invinovatiti;
-transformati temele intr-o rutina, in ceva firesc...asa cum mami face mancare in fiecare zi, copiii au datoria de a-si face temele;
-realizati sarcinile de scoala in acelasi loc din casa;
- impartiti temele in bucatele mici, astfel incat el sa nu aiba senzatia ca o sa dureze "o vesnicie"; spuneti-i de la inceput ca veti face pauze des (de exemplu, dupa 30 de minute de lucru, luam pauza 5 minute);asigurati-va ca dupa 5 minute se intoarce la lucru, chiar daca protesteaza;
-puteti sa-i faceti un tabel zilnic in care sa scrieti pe verticala materiile la care are teme; dati-i un premiu simbolic dupa ce isi termina tema la o materie (ceva ce-i place; un abtibild cu Ben10 sau desenati o fata vesela in tabel);la sfarsitul zilei, numarati cate abtibilduri a castigat si oferiti-i, de exemplu, o ora la televizor daca a terminat toate temele (sau ceva ce-i place si este la indemana);atentie, daca ii permiteti sa petreaca timp la TV dupa ce si-a facut temele, inseamna ca nu-l mai lasati deloc inainte de a rezolva sarcinile. Daca reuseste sa faca 3 teme din 4, il laudati pentru efort si-i dati o jumatate de ora la TV;este necesar sa invete ca are parte de multe privilegii cand rezolva temele si, invers, ca exista consecinte negative pentru el daca nu reuseste sa se mobilizeze;
-in timp ce faceti temele cu el, laudati-l pentru efortul pe care il face ("Stiu ca e greu pentru tine, imi place ca te straduiesti. Mai avem 2 exercitii."); evitati sa-i aduceti aminte de momentele in care s-a comportat urat ("Nu e mai bine cand nu plangi? N-ai niciun motiv sa plangi.");
-incercati sa faceti legaturi intre exercitiile rezolvate si viata de zi cu zi (cititul te ajuta sa stii unde merg autobuzele de care ai nevoie ca sa ajungi undeva; adunarile si scaderile te ajuta la magazin, cand vrei sa cumperi ceva bun etc.);
-faceti temele mai distractive; de pilda, daca are de rezolvat adunari sau scaderi si ii plac desenele Ben 10, apelati la analogii: "Daca Ben are 15 inamici si reuseste sa invinga doar 7, cati inamici mai are de invins?"; in acest mod, exercitiul poate deveni mai interesant; puteti face mici glume pe seama personajelor din cartea de citire;
-fiti constanta in atitudine, chiar daca el continua sa refuze; pe masura ce se va convinge ca temele fac parte din viata lui, va protesta mai putin;
-daca intelege greu enunturile exercitiilor, aveti mai multa rabdare cu el si incurajati-l pentru efort, nu neaparat pentru rezultat;
-daca incercati strategiile de mai sus timp de 2-3 saptamani si nu observati nicio imbunatatire, lasati-l sa mearga la scoala cu temele nefacute cateva zile, pentru a vedea el, pe pielea lui, ce i se poate intampla; este posibil sa nu-i placa mustrarile primite de la doamna si sa devina mai cooperant (e o strategie riscanta pentru ca se poate si sa nu-i pese ca doamna ii da nota mica).
Mult succes si curaj!
Uff , de asta mi-e teama si mie . Doamna doctor va dat multe sfaturi bune din care invat si eu acum . Mult succes in aplicarea metodelor date si te asteptam cu vesti bune !.
Trimite răspunsul la întrebare