Ei, am ajuns și la punctul acesta: tabla înmulțirii. Pe vremea mea, maică, tabla înmulțirii se învăța mecanic. Pur și simplu, o memoram de pe ultima copertă a caietelor de matematică. Recunosc, acum am cam uitat-o. Dar, datorită fetei mele, elevă în clasa a II-a, mă văd nevoită să o reînvăț.
Primul implus a fost acela de a căuta un caiet cu tabla înmulțirii pe copertă și să o pun pe Alexia să o tocească, așa cum ne-au învățat pe noi la școală. Însă, pentru fata mea vreau ca procesul de învățare să fie unul simplu, distractiv. Copiii memorează mult mai ușor prin joacă. Așa că m-am văzut nevoită să caut tot felul de variante prin care să țină minte tabla înmulțirii. Hai, că alea cu 1, cu 2, cu 5 și cu 10 sunt cele mai simple. Aici, nu avem probleme.
Cum am procedat?
1. I-am spus Alexiei că tabla înmulțirii este o adunare repetată. Adică, să adune cifra din fața lui X de atâtea ori cât este cifra de după X. Cu alte cuvinte, rezultatul lui 4X6 este același cu rezultatul adunării 4+4+4+4+4+4. Sau, invers: 6+6+6+6, pentru că rezultatul e același, indiferent de cum punem cele două cifre din preajma lui X (aici, i-am introdus în vocabular și termenul ”comutativă”). Că e 4X6 sau 6X4, rezultatul e fix același.
2. Când nu știe un rezultat, să se gândească la cel mai apropiat pe care îl știe, apoi să facă adunarea sau scădera, după caz. Da, știu, poate lua mult timp așa, dar este o variantă ce o face pe ea să se simtă în largul ei și nu se sperie că nu știe rezultatul. În plus, hai să o zicem p-aia dreaptă, așa mai exersează adunările și scăderile.
De exemplu, dacă nu știe cât fac 6X7, să se gândească la cel mai aproiat rezultat știut de ea. Adică, 6X5=30 + 6=36+6=42
Dacă nu știe cât fac 8X7, dar știe cât fac 8X8, atunci, din rezultatul (produsul) lui 8X8 scade 8.
(...)
Citește mai mult pe blogulmamei.ro