In ciuda faptului ca ne sperie calculatoarele, telefoanele si tabletele si credem ca ai nostri copii vor sfarsi cu inteligenta si imaginatia facute praf, iata ca lucrurile nu stau chiar asa.
Nu numai parintii, ci si psihologii au subliniat pericolele aduse de tehnologie si au creat o imagine a unor copii apatici carora li se serveste distractie facila si ca atare sunt lipsiti de imaginatie.
Cativa psihologi de la Case Western Reserve University au vrut sa vada cat de adevarate sunt informatiile conform carora copii nostri isi pierd pe zi ce trece capacitatea imaginativa.
Rezultate uimitoare
Psihologii Jessica Dillon si Sandra Russ au studiat acte de teatru ale copiilor intr-un studiu maraton de 23 de ani (1985-2008). Contrar asteptarilor lor, rezultatele au aratat ca pe masura trecerii timpului, de la an la an, increderea in fortele proprii si implicarea in realizarea si jucarea sesiunilor de teatru au crescut. In plus, copiii de astazi au exprimat in piesa mai putine sentimente negative decat in trecut.
Au ramas constante capacitatea copiilor de a exprima o gama larga de emotii pozitive, de a spune povesti si de a-si organiza gandurile.
Studiul a vrut sa verifice consecintele faptului ca cei mici se joaca mai putin, conform unui raport prezentat de Asociatia Americana de Pediatrie. Cercetatorii au vrut sa vada daca faptul ca cei mici au mai putin timp pentru joaca nestructurata le afecteaza dezvoltarea emotionala si cognitiva.
Piesa s-a concentrat pe copiii intre 6 si 10 ani. Piesa a fost cunatificata din punct de vedere al imaginatiei, confortului, emotiilor negative si pozitive prezentate si exprimate si calitatea povestirii folosind o scala APS (Affect in Play Scale).
APS este constituita dintr-o sesiune de teatru de 5 minute, nestructurata. Copiii sunt rugati sa se joace cu tre cuburi de lemn si doua papusi de mana. Piesa este inregistrata si apoi este recenzata si se dau puncte pentru imaginatie, exprimarea emotiilor, actiune si povestire.
Russ a explicat ca cei care au prezentat abilitati bune de joaca cu situatii imaginative si emotionale de joc au aratat si capacitate marita de a face fata problemelor, de creativitate si de rezolvare a problemelor. Ea a subliniat faptul ca nu exista nicio legatura intre a fi un bun jucator si inteligenta.
Cercetatorii au evaluat rezultatele de la testul APS realizat intre 1985 si 2008. Folosirea constanta a aceluasi instrument de control a permis masurare consistenta si structura coerenta a cercetarii si a oferit o oportunitate unica de a vedea schimbarile in modul de joaca.
Russ si-a exprimat totusi ingrijorarea fata de scaderea exprimarii emotiilor si actiunilor negative, care au fost legate in trecut de creativitate marita.
Citeste si daca teatrul ar trebui sa fie o materie obligatorie.
Dar chiar si cu lipsa timpului de joaca, a spus Russ, copiii ca si alte tipuri de mamifere, vor sa se joace si gaseasc intotdeauna o cale de a face aceasta.
Pe masura ce noi stimuli, cum ar fi jocurile video si internetul, au intrat in viata noastra, copiii au castigat noi capacitati cognitive din folosirea tehnologiei pe care altadata le obtineau prin joc.
Russ a declarat ca este nevoie de cercetari ulterioare care sa puna in lumina daca exprimarea prin joaca a emotiilor si crearea povestilor in joaca sunt la fel de importante ca altadata in ajutarea copiilor de a fi creativi.
Chiar daca copiii au mai putin timp pentru joaca, este totusi necesar sa le facem timp pentru aceasta deoarece este o activitate care le dezvolta abilitatile cognitive si emotionale.
Sursa foto: hepta.ro