Potrivit unui nou studiu, copiii mici care petrec mai mult de o oră pe zi în fața ecranelor, inclusiv tablete, telefoane și televizoare, prezintă un risc mai mare de a dezvolta probleme sociale, comportamentale și emoționale.
Aceste probleme includ dificultăți de socializare, hiperactivitate, concentrare slabă și o durată scurtă de atenție.
Studiul sugerează că această creștere a problemelor ar putea fi cauzată de faptul că micuții petrec mult timp în fața ecranelor și mai puțin timp citind, jucându-se și interacționând cu familia lor, precum și cu ceilalți copii.
► Citește și: 7 modalități de a-ți calma copilul, fără utilizarea ecranului
Studiul a fost realizat în Finlanda, unde cercetătorii au analizat dezvoltarea, sănătatea și bunăstarea mentală a 699 de copii, de la naștere până la vârsta de cinci ani. Echipa a constatat că, la 18 luni, copiii mici petreceau în medie 32 de minute pe zi pe un dispozitiv electronic.
Copiii mici care petreceau mai mult timp în fața ecranelor, adică mai mult de o oră, au fost cu 59% mai predispuși să aibă probleme în a-și face prieteni și de a se conecta cu ceilalți până la vârsta de cinci ani.
► Citește și: Autismul virtual – afecţiunea modernă care îi afectează pe copiii tehnologizaţi
La vârsta de cinci ani, copiii chestionați petreceau puțin sub două ore pe zi jucându-se pe telefon, tabletă sau laptop. Timpul petrecut în fața ecranelor mai mare la copiii de cinci ani a crescut riscul de atenție și dificultăți de concentrare, hiperactivitate și impulsivitate și alte probleme emoționale și comportamentale.
Experții recomandă copiilor preșcolari să nu petreacă mai mult de 60 de minute pe zi în fața ecranelor.
► Citește și: Copiii și mass-media. Sfaturi de la Academia Americană de Pediatrie (AAP)
Cercetătorul principal Janette Niiranen de la Institutul Finlandez pentru Sănătate și Bunăstare din Helsinki a spus: „Rezultatele noastre arată că micuții de 5 ani petrec mult mai mult timp în fața dispozitivelor media decât este recomandat de profesioniști.
Nivelurile ridicate de utilizare a mijloacelor electronice sunt asociate cu probleme psihosociale, în timp ce utilizarea jocurilor electronice a fost asociată doar cu hiperactivitate.
„Deși modelele de utilizare a mijloacelor electronice pentru copii s-ar putea să nu pară problematice atunci când se ia în considerare utilizarea zilnică, acestea prezintă riscuri pe termen lung”, spun cercetătorii studiului.
► Citește și: Copiii se uită mai puțin ca niciodată la televizor, dar tot stau în fața ecranelor 4 ore pe zi