Tot mai multe studii demonstrează legătura dintre realizările academice și implicarea muzicii în viața copiilor. Se pare că muzica stimuleză părți ale creierului care folosesc pentru citit, pentru rezolvarea problemelor matematice sau dezvoltarea emoțională. În plus, memoria, încrederea în sine și creativitatea sunt potențate tot cu ajutorul muzicii.
Helen Battelley, expert internațional în educație timpurie prin muzică și dans, a fost trainer la workshop-ul organizat în weekend de FIRST7- Parents& Educators Coaching și i-a învățat pe părinți despre beneficiile muzicii în viața copiilor, despre modul și momentul în care aceasta trebuie să fie introdusă în mediul familial.
Experiențele senzoriale care implică muzică aduc numeroase beneficii, încă de la naștere, însă fiecare etapă din dezvoltarea copilului are particularități pe care experții le exploatează eficient.
Pentru copiii care încă nu merg sunt recomandate secvențe muzicale repetitive, care încurajeză mișcările simple ale membrelor, iar poziționarea pe burtică în momentele antrenate de muzică este foarte importantă pentru dezvoltarea părții superioare a corpului. Timpul de redare trebuie să fie suficient de scurt cât să îl mențină atent. În plus, Helen recomandă jucăriile care încurajează mișcarea pentru prinderea lor.
Odată cu primii pași, copiii au nevoie de cântece care să încurajeze mișcarea, dar și interacțiunea și gestica. Fie că este vorba de cățărare, rotire, legănare sau pur și simplu balansarea pe ritmul muzicii, mișcarea este foarte importantă pentru că îi va imprima copilului un caracter dinamic și activ.
Când este copilul tău pregătit să audă primele fragmente muzicale? Practic, din prima zi.
Copilul aude pentru prima dată sunete melodioase și ritmate încă din pântecul mamei, astfel încât la naștere muzica este printre puținele lucruri familiare .
”De exemplu, atmosfera relaxantă de la baia de seară poate fi realizată cu acorduri blânde de muzică clasică, iar toaleta de seară va fi pe deplin savurată de bebeluș dacă îi vei cânta. Nu trebuie să ai un talent deosebit, copilul va fi mai mult decât fericit să audă vocea mamei sau a tatălui. ” explică Helen Battelley.
Pe măsură ce noul născut crește, muzica va trebui să devină o experiență dinamică și un prilej de distracție alături de părinți.
Copiii vor fi foarte încântați să facă parte dintr-o trupă, alături de părinți, frați sau bunici, grup în care fiecare membru bate ritmul cu instrumente improvizate: linguri, capace de oală sau alte obiecte din bucătărie. Este suficient să țineți ritmul și să vă distrați cu toții.
Experiența profesională a lui Helen este completată de cea personală, împărtășind deseori părinților și educatorilor din experiența de părinte. ”Sunt mamă a trei băieți. Ne amintim cu mare plăcere și dor de serile Disco. Le pregăteam un playlist foarte dinamic copiilor mei și dansam împreună până la epuizare”.
Cât despre riscuri, Helen Battelley sfătuiește părinții și educatorii să acorde atenție atât volumului muzicii, dar și versurilor. De asemenea, ”Liniștea este foarte importantă pentru copilul tău. La fel și muzica naturii. Deși reacționează pozitiv la muzică, sunt foarte importante și pauzele”, spune Helen.
Afecțiunile fizice asociate sedentarismului la copii a crescut, iar muzica poate fi un bun stimulent pentru mișcare într-un mediu distractiv. În plus, activitatea fizică și dezvoltarea cognitivă sunt extrem de conectate, influențându-se reciproc în primii ani de viață. Experții în educație timpurie ne învață să îl obișnuim pe copil cu un stil de viață care pune accent pe amândouă, folosind mișcarea ca mijloc de încurajare a învățării.
FIRST7 Parents & Educators Coaching este primul centru pentru educație timpurie din România dedicat educatorilor, părinților și celor implicați în procesul de creștere și educare copilului, încă de la naștere. Pe lângă atelierele și workshop-urile periodice, FIRST7 organizează anual Conferința de Educație Timpurie în cadrul căreia speakeri români și internaționali oferă informație de specialitate pedagogilor, părinților și psihologilor, cu scopul de a îmbunătăți procesul de educație în primii ani de viață.