Într-un studiu recent, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că acei copii care s-au născut prematur şi care sunt daţi la şcoală mai devreme cu câteva luni sau chiar un an, faţă de vârsta media de intrare în sistemul educaţional, prezintă un risc mai mare de a nu progresa la fel de rapid precum colegii lor.
Studii anterioare au arătat că acei copii născuți prematur, cu 10 săptămâni înainte de data probabilă a nașterii, au rezultate școlare mai slabe decât aceia născuți la termen.
Acest studiu al Universităţii Leed din Bradford, Marea Britanie, a analizat interacţiunea dintre faptul că unii copii s-au născut prematur şi potenţiala nevoie a acestora de ajutor suplimentar din partea profesorilor.
„Unii dintre copiii care s-au născut prematur nu doar că au petrecut mult mai puţin timp dezvoltând-se în uter, dar, de asemenea, au parte şi de o perioadă mult mai scurtă în care să crească între momentul naşterii şi cel în care încep şcoala”, explică dr. Liam Hill, co-autor al studiului.
Aceast studiu a folosit un eşantion de peste 1.000 de elevi din ciclul primar şi au descoperit că acei copii care erau născuţi prematur aveau o şansă mai mare de a întâmpina probleme în progresele şcolare. Cercetătorii au aflat că cei mai predispuşi copii erau cei născuţi prematur în lunile iunie, iulie şi august, care încep şcolarizarea cu un an mai devreme în comparaţie cu alţi copii.
Cercetătorii au ţinut să precizeze că decizia unor părinţi care au copii născuţi prematur în aceste perioade să amâne cu un an şcolarizarea lor nu compensează pentru perioada pe care au petrecut-o în minus în interiorul uterului. Ei au ţinut să precizeze că nu au testat această teorie în mod direct.
„Pentru a ajuta aceşti copii, suntem de părere că şcolile trebuie informate cu privire la faptul că unul sau unii dintre elevii lor este născut prematur, asta pentru a le oferi sprijin suplimentar”, explică dr. Katherine Pettinger, medic neonatolog.
Oamenii de ştiinţă care au colectat şi analizat datele folosite în acest studiu au oferit şi o serie de sugestii cu privire la modul în care această situaţia a copiilor poate fi ameliorată:
1. Supraveghere şi consiliere medicală familiilor care au un bebeluş prematur.
2. Acordarea de sprijin suplimentar copiilor născuţi prematur de către profesori şi educatori.
3.Schimbul regulat de informaţii între autorităţile din sistemul educaţional şi cele din sistemul medical.