Incurajeaza-ti copilul sa alerge, sa sara, sa se joace de-a v-ati ascunselea sau sa alerge dupa minge si ii vei imbunatati substantial capacitatea de gandire. Este ceea ce spune unul dintre cele mai exhaustive studii facute asupra miscarii fizice si a performantelor coognitive la copii.
Rezultatul subliniaza inca o data importanta activitatii fizice pentru dezvoltarea sanatoasa a creierului copiilor, in special vorbind despre capacitatea cognitiva de care au nevoie pentru a performa bine la scoala.
Stirea conform careia copiii gandesc mai bine daca fac miscare, nu este practic o stire, acest lucru fiind cunoscut deja. Studiile recente au aratat ca notele copiilor la matematica si la testele de citire cresc daca fac o plimbare inainte, chiar daca copii sunt supraponderali si nu sunt atrasi de miscare. Alte studii au gasit corelatii intre capacitatile fizice ale copiilor si structura creierului lor, in sensul ca partea creierului dedicata gandirii si invatarii era in general mai dezvoltata la copiii cu o forma fizica mai buna.
Dar aceste studii au fost ori facute pe termen scurt, ori prin asociere, neputandu-se trage o concluzie clara ca miscarea duce la dezvoltarea creierului copiilor.
Pentru noul studiu, care a fost publicat recent in revista Pediatrics, cercetatorii de la Universitatea Iilinois au intrebat directorii scolilor publice elementare din comunitatile din jur daca pot recruta copii de 8 si 9 ani pentru un program de exercitii fizice after-school.
Acest grup a fost cu precadere interesant pentru cercetatori deoarece studiile anterioare au determinat ca la aceasta varsta, copiii experimenteaza un salt in functia creierului denumita functionarea executiva care se traduce prin abilitatea de a-ti impune ordinea de gandire. Aceasta functie ajuta la controlul multitaskingului mental, mentine concentratia si inhiba raspunsurile neadecvate la stimulii mentali.
Copiii ale caror functii de executie nu functioneaza bine tind sa aiba probleme la scoala, in timp ce copiii ale caror astfel de functii sunt bine dezvoltate, in general performeaza bine la scoala. Cercetatorii s-au intrebat daca exercitiile fizice regulate le vor imbunatati aceste functii copiillor, oferindu-le un impuls dezvoltarii mentale normale.
Ei au primit acceptul a 220 de copii si i-au adus pe toti la universitate pentru o serie de teste care sa le masoare forma fizica si functionarea functiilor executive.
Cercetatorii au divizat apoi grupul in doua, cu 110 copii fiind pusi pe o lista de asteptare pentru programul after school, ceea ce inseamna ca acestia isi vor urma viata in mod normal si vor actiona ca un grup de control.
Ceilalti 110 copii, baieti si fete, au fost adusi in fiecare dupa-amiaza la campusul universitatii, unde au participat la tot felul de jocuri sportive si distractive.
Scopul a fost sa ii faca sa se miste cat mai mult intr-un mod placut si atractiv pentru ei.
Copiii au purtat monitoare de ritm cardiac si pedometre, in scopul monitorizarii. Activitatile, care s-au schimbat in mod frecvent, au constat in jocuri precum si in instruire in competente tehnice, cum ar fi cum sa driblezi cu o minge de fotbal. Curriculum-ul de exercitii a fost conceput pentru a imbunatati atat rezistenta aeroba cat si abilitatile motorii de baza, a spus Dr. Hillman, conducatorul studiului.
Fiecare sesiune de doua ore a inclus si timpi morti, deoarece copiii se opresc mod natural ca sa se odihneasca, inainte de a repeta procesul. In general, baietii si fetele au lucrat la o intensitate moderata sau intensa timp de aproximativ 70 minute si au acoperit mai mult de trei kilometri pe sesiune, conform pedometrelor lor.
Programul a durat un an scolar intreg, cu sesiuni in fiecare zi dupa scoala timp de noua luni, cu toate ca nu fiecare copil a participat la fiecare sesiune.
La sfarsitul programului, ambele grupuri au revenit la universitate pentru a repeta testele fizice si cognitive.
Asa cum era de asteptat, copiii din grupul de exercitiu au fost acum mult mai apti fizic decat au fost inainte, in timp ce copiii din grupul de control nu au fost. Copiii activi si-au pierdut tesutul adipos din organism, desi schimbarile in greutate si in compozitia corpului nu au fost punctul central al acestui studiu.
Mai important, copiii din grupul de exercitiu au afisat imbunatatiri substantiale in rezultatele lor la fiecare dintre testele pe calculator ale functiei executive. Ei au fost mai buni la "inhibarea atentiei", care este capacitatea de a bloca informatii irelevante si de a se concentra pe sarcinile la indemana, decat au fost la inceputul programului, si au avut abilitati sporite de a comuta intre sarcini cognitive.
Este semnificativ faptul ca cei care au participat la cele mai multe sesiuni au aratat cele mai mari imbunatatiri in scorurile cognitive.
Intre timp, copiii din grupul de control si-au imbunatatit si ei scorurile de testare, dar intr-o masura mult mai mica. De fapt, creierele copiilor din ambele grupuri erau in curs de dezvoltare, dar procesul a fost mult mai rapid si expansiv la copiii care au alergat si s-au jucat.
Concluzia este ca trebuie sa ii mentinem pe copii activi ca sa fie mai sanatosi si mai destepti. Cum facem acest lucru depinde de nivelul de miscare al fiecarui copil si de conditiile de la scoala. Daca la scoala face miscare indeajuns, este un lucru bun, dar daca se misca doar in cele doua ore de sport din saptamana ar fi bine sa faca suplimentar cateva ore de sport.