Desi au trecut 50 de ani de cand femeile se pot feri de sarcina folosind anticonceptionale, in cazul barbatilor nu s-a gasit pana acum o metoda sigura, simpla si eficienta prin care acestia sa aleaga daca vor sau nu sa devina tatici. Chestiunea alegerii unei posibile sarcini fiind un capitol care ramane la latitudinea femeilor.
Dar lucrurile par sa se schimbe, dupa ce specialistii de la Los Angeles Biomedical Research Institute, in cadrul Harbor-UCLA Medical Center, au pus la punct un contraceptiv pentru barbati, sub forma de gel, care se aplica pe organul sexual.
Secretul consta in combinarea testosteronului cu un tip de progestin sintetic, numit Nesterone, care face ca producerea spermei sa fie impiedicata. In cazul a 89% dintre subiectii testati rezultatele au fost cele scontate.
Nu este prima oara cand se combina acesti doi hormoni pentru a se obtine un contraceptiv masculin. Pana acum, insa, acestea erau administrate pe cale orala, prin implanturi ori injectii, si nu s eputeau face decat in clinici, de catre medic. Sub forma de gel, insa, contraceptivul ar fi administrat chiar de barbat, acasa, in functie de deciza sa.
Progestinul nu face decat sa mareasca eficacitatea contraceptiva a testosteronului. Impreuna, controleaza productia de spermatozoizi. In plus, progestinul, spre deosebire de alti hormoni, nu are efecte secundare (cum ar fi acneea) si nici nu influenteaza nivelul colesterolului, unul din efectele secundare cele mai des intalnite ale anticonceptionalelor.
In functie de cantitatea de progestin folosita, se poate ajunge la situatia in care sperma sa lipseasca total.
Vestile sunt imbucuratoare, insa cifrele reiesite in urma testelor zugravesc o situatie departe de a fi ideala - eficacitatea este inca departe de cea obtinuta in cazul contraceptivelor folosite de femei. Daca in cazul femeilor care iau anticonceptionale, doar 0,3% raman insarcinate anual, in urma administrarii acestui gel 10% dintre barbati pot deveni tatici.
E nevoie de noi teste pentru ca produsul sa fie imbunatatit, inainte de a fi lansat pe piata.