Saptamana trecuta am avut drept invitat pe dna psiholog Claudia Draganescu de la centrul Covorasul fermecat pentru a raspunde intrebarilor voastre legate de comportamentul copiilor. Mai jos va prezentam sfaturile dansei privind rutina zilnica si cresterea gradului de cooperare a copiilor.
Cum schimbi/introduci un obicei
Viata noastra, a tuturor este alcatuita din rutine zilnice. Copiii au nevoie de rutine ca sa invete cum se desfasoara viata (in fiecare zi ne trezim aproximativ la aceeasi ora, ne spalam, mergem la toaleta, mancam). De obicei, lucrurile se petrec cam in aceeasi ordine. E dificil de stabilit un program pentru copilul care nu a fost obisnuit asa, dar este cel mai bine pentru el, pe termen lung.
E foarte probabil sa protesteze la inceput. Introduceti programul treptat, nu schimbati totul dintr-o data. De exemplu, fixati anumite ore pentru mesele principale. Insistati una, doua saptamani sa respecte programul mesei si, dupa ce vedeti ca s-a obisnuit cu el, introduceti inca o regula (la ora 21.30 televizorul va fi inchis). Dupa ce se obisnuieste si cu aceasta regula, introduceti inca una.
Pentru ca astfel de schimbari sa dea rezultatele scontate, este necesar sa aveti o atitudine constanta, atat dumneavoastra, cat si alti membri ai familiei care au grija de copil.
De asemenea, laudati mult copilul in momentele in care coopereaza. Cand ii cumparati cate o jucarie, faceti o legatura intre cadoul primit si comportamentul lui (“Azi ai mancat la masa, meriti o jucarie!”).
Refuzul de a strange prin casa
Copiii care au multe jucarii la indemana se mobilizeaza mai greu sa stranga decat cei care au putine jucarii sau care nu au acces la ele. Ca s-o convingeti pe cea mica de 3 ani sa stranga, este necesar sa o determinati pe cea mare sa fie un model.
Daca le-ati oferit bonusuri si ati apelat la pedepse si nu a functionat, puteti incerca strategia de mai jos:
Cu toate ca este foarte greu pentru parinti, incercati sa le lasati in pace ca sa vada si ele cum poate ajunge camera in absenta curateniei; pe masura ce se vor impiedica de lucruri sau nu le vor mai gasi, se vor convinge ca nu e o idee buna sa le lase imprastiate. Daca nu isi gasesc hainele dorite sau clamele, se vor supara si, bineinteles, va fi responsabilitatea lor. Dupa o saptamana de nefacut curatenie, cu siguranta vor incepe sa mai stranga din ele. Nu va certati cu ele, pur si simplu spuneti-le ca asta ni se poate intampla daca nu aranjam lucrurile.
Evident, daca observati ca strang 2-3 lucruri, laudati-le ca sa le incurajati initiativa.
Refuzul de a face temele
Exista mai multe motive pentru care copiii refuza sa faca temele: considera ca temele sunt prea grele si nu se vor descurca, se plictisesc repede, incearca sa se razbune pe parinti nefacandu-si temele, obtin beneficii secundare din faptul ca refuza sa-si rezolve sarcinile (de exemplu, atentie negativa din partea parintilor).
Din ce mi-ati descris, nu stim cu exactitate care sunt motivele pentru care baiatul dvs.refuza. Este cert ca pentru el teme=ceva neplacut, urat. Tocmai de aceea este important ca el sa faca o asociere pozitiva cu temele.
Urmatoarele recomandari pot sa ajute:
-cand el plange si refuza, evitati sa tipati la el sau sa-l invinovatiti;
-transformati temele intr-o rutina, in ceva firesc...asa cum mami face mancare in fiecare zi, copiii au datoria de a-si face temele;
-realizati sarcinile de scoala in acelasi loc din casa;
- impartiti temele in bucatele mici, astfel incat el sa nu aiba senzatia ca o sa dureze "o vesnicie"; spuneti-i de la inceput ca veti face pauze des (de exemplu, dupa 30 de minute de lucru, luam pauza 5 minute);asigurati-va ca dupa 5 minute se intoarce la lucru, chiar daca protesteaza;
-puteti sa-i faceti un tabel zilnic in care sa scrieti pe verticala materiile la care are teme; dati-i un premiu simbolic dupa ce isi termina tema la o materie (ceva ce-i place; un abtibild cu Ben10 sau desenati o fata vesela in tabel);la sfarsitul zilei, numarati cate abtibilduri a castigat si oferiti-i, de exemplu, o ora la televizor daca a terminat toate temele (sau ceva ce-i place si este la indemana);atentie, daca ii permiteti sa petreaca timp la TV dupa ce si-a facut temele, inseamna ca nu-l mai lasati deloc inainte de a rezolva sarcinile. Daca reuseste sa faca 3 teme din 4, il laudati pentru efort si-i dati o jumatate de ora la TV;este necesar sa invete ca are parte de multe privilegii cand rezolva temele si, invers, ca exista consecinte negative pentru el daca nu reuseste sa se mobilizeze;
-in timp ce faceti temele cu el, laudati-l pentru efortul pe care il face ("Stiu ca e greu pentru tine, imi place ca te straduiesti. Mai avem 2 exercitii."); evitati sa-i aduceti aminte de momentele in care s-a comportat urat ("Nu e mai bine cand nu plangi? N-ai niciun motiv sa plangi.");
-incercati sa faceti legaturi intre exercitiile rezolvate si viata de zi cu zi (cititul te ajuta sa stii unde merg autobuzele de care ai nevoie ca sa ajungi undeva; adunarile si scaderile te ajuta la magazin, cand vrei sa cumperi ceva bun etc.);
-faceti temele mai distractive; de pilda, daca are de rezolvat adunari sau scaderi si ii plac desenele Ben 10, apelati la analogii: "Daca Ben are 15 inamici si reuseste sa invinga doar 7, cati inamici mai are de invins?"; in acest mod, exercitiul poate deveni mai interesant; puteti face mici glume pe seama personajelor din cartea de citire;
-fiti constanta in atitudine, chiar daca el continua sa refuze; pe masura ce se va convinge ca temele fac parte din viata lui, va protesta mai putin;
-daca intelege greu enunturile exercitiilor, aveti mai multa rabdare cu el si incurajati-l pentru efort, nu neaparat pentru rezultat;
-daca incercati strategiile de mai sus timp de 2-3 saptamani si nu observati nicio imbunatatire, lasati-l sa mearga la scoala cu temele nefacute cateva zile, pentru a vedea el, pe pielea lui, ce i se poate intampla; este posibil sa nu-i placa mustrarile primite de la doamna si sa devina mai cooperant (e o strategie riscanta pentru ca se poate si sa nu-i pese ca doamna ii da nota mica).